Практичний психолог радить

З метою зменшення супротиву суспільства до дітей з особливими освітніми потребами Міністерство освіти і науки України у співпраці з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), який реалізується Alinea International, за підтримки Радниці – Уповноваженої Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації та Радниці – Уповноваженої з питань безбар’єрності, у листопаді – грудні 2021 року проводиться інформаційна кампанія «ДЛЯ ДІТЕЙ суспільство без бар’єрів».

Більше інформації можна дізнатися за посиланнямhttps://drive.google.com/drive/folders/1bVvdLuP6wS4BY4GW-iKSeub0IGQzOtTw

В рамках відзначення Європейського дня захисту дітей від сексуальногої експлуатації

та сексуального насильства та Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»

у закладі розроблені заходи щодо протидії дитячого насильства.

Відповідно до заходів з 25.11.2021 по 13.12.2021 робота закладу буде направлена на реалізацію цих завдань.заходи 16 днів проти насилляСкачать

Пропонуємо переглянути відео «Ми — проти насильства» https://drive.google.com/file/d/1la749daWpHC_n5_A0ubb92V-UlwWG8jq/viewзаходи 16 днів проти насилля 2021Скачать

Вправи та ігри для розвитку психічних процесів дитини

Психічні пізнавальні процеси (відчуття, сприйняття, пам’ять, уява, мислення і мова) відіграють важливу роль в діяльності, навчанні і вихованні дітей. Тому дуже важливо вчасно їх розвивати. Яким чином розглянемо нище.

 Дати завдання дитині самостійно чи за зразком з паличок скласти якусь фігуру.

Самостійно викласти якийсь предмет з паличок, але зробити помилку. Дитина повинна сама знайти дану помилку.

 Задати тему дитині, згідно якої вона буде перераховувати предмети та явища, які стосуються даної теми. Наприклад, школа: вчитель, портфель, зошит, книга, вчитись, читати тощо.

 На стіл викласти різні предмети ( олівець, іграшку, шпилька, клубок, перстень тощо ), які дитина повинна роздивитись та запам’ятати, Потім дитина виходить з кімнати, а ви переставляєте предмети та якийсь з них забираєте. Дитина повертається і визначає  що змінилося.

 Перерахувати дитині слова, які можна об’єднати за якоюсь характеристикою, але серед них щоб існувало зайве слово.

 II. Розвиток мислення.

1. На столі розкладені картинки, пов’язані з різним темам: одяг, меблі, фрукти, іграшки …

Дитині пропонується розкласти картинки по черзі: що ми їмо, надягаємо і т.д.

2. Викласти ряд картинок, в якому 3-4 картинки відносяться до однієї теми, а одна — зайва. Наприклад: цибуля, картопля, капуста, машина. Дитина повинна вибрати і відкласти зайву картинку, а також пояснити, чому вона зайва.

3. Попереднє завдання ускладнюється: даються картинки з близьких груп. Наприклад: шапка, плаття, кофта, шуба; ведмідь, вовк, лисиця, кішка.

4. Робота з розрізаними картинками. Спочатку дається картинка, розрізана на 2, 3 (потім більше частин).

5. Для складання пропонується розрізана двостороння картинка (на одній стороні — кішка, на іншій — собака; корова — кінь; качка — курка).

6. Показати першу частину з розрізаної картинки і запропонувати відгадати весь предмет (різати на 2-4 частини).

III. Розвиток моторної діяльності

У дітей з порушеннями мови спостерігається відставання в розвитку загальної та дрібної моторики рук. Це проявляється у вигляді погану координацію рухів, недостатньої спритності.

Розвиток загальної моторики.

1. Ходити по прямій, по колу під заданий ритм.

2. Стояти поперемінно то на правій, то на лівій нозі.

3. Підстрибувати на двох ногах, потім поперемінно на одній нозі.

4. Присідати і вставати під рахунок.

5. Ловити м’яч спочатку двома руками, потім поперемінно однією рукою.

6. Катати м’яч по підлозі з попаданням в задану ціль (ворота).

a. Перекидати м’яч з однієї руки на іншу.

Розвиток дрібної моторики рук.

1. Застібати і розстібати гудзики (спочатку великі, потім дрібні).

2. Використовуючи стрічки, шнурки навчити дитину зав’язувати і розв’язувати бант, вузол.

3. Навчити дитину стискати і розтискати кулаки.

4. Навчити робити руками кільця з великого і інших пальців одночасно.

5. Робити руху «долоню» — «кулак» кілька разів поспіль.

6. Збирати з дитиною пірамідки, матрьошки.

7. Викладати з кубиків доріжку, парканчик, лавочку, столик, ворота.

8. Катати олівець між долонями.

9. Обертати олівець великим і вказівним пальцем.

10. Грати з мозаїкою і пазла.

11. Працювати з розмальовками, малювати.

12. Ліпити з глини, тіста, пластиліну.

13. Нанизувати намистинки, гудзики на нитку.

14. Зробити гороховий басейн. В коробку з-під взуття насипати горох і квасолю. На дно покласти кілька дрібних іграшок. Дитина шукає ці іграшки, «купаючи руки в басейні».

15. Розкладати перемішані горох і квасоля на 2 коробки.

16. Щоденний масаж кистей рук, включаючи кожний палець.

17. Пальчикова гімнастика.

Увага! Ігри з дрібними предметами проводити тільки під наглядом дорослих!

IV. Розвиток знань про форму, колір.

1. Покласти кульки або кубики різного кольору. Дитина повинна відібрати предмети заданого кольору.

2. Показати кілька ляльок з бантиками різного кольору. Підібрати кожної ляльки одяг такого кольору, який у неї бантик.

3. Серед кульок одного кольору знайти великий, середній, маленький.

4. Серед кульок і кубиків різного кольору і величини знайти заданий (великий синій кубик, маленький зелений кулька).

5. На зображенні намальовані 2 метелики: одна з розфарбованим лівим крилом, друга — зовсім не розфарбована. Треба визначити відмінність, а потім зробити метеликів однаковими.

6. на картинці — яблуня з плодами жовтого і зеленого кольору. На траві — контури не розфарбованих яблук. Розфарбуй їх в жовтий і зелений колір. Визначити, яких яблук більше: жовтих чи зелених?

Добре грати з дитиною, приділяючи цьому спеціальний час, але також багато завдання можна запропонувати під час домашніх справ, на прогулянці або сидячи в черзі. Використовуйте природний пізнавальний інтерес малюка для розвитку його психіки.

Веселі та дуркуваті ігри вдома

Одразу попереджаємо. Вам буде складно вирішити, у що грати спершу, адже усі ці ігри веселі та настільки цікаві, що і дорослі їх полюбляють.

Липка павутина. Використовуйте тейп або скотч, щоб створити сітку-павутинку в дверному отворі. Дайте дітям якусь газету, щоб вони згорталися і кидалися в цю мережу. Або проявляйте творчість та використовуйте інші легкі об’єкти, наприклад, повітряні кулі. Попросіть їх підрахувати, скільки об’єктів прилягає до кількості, скільки не потрібно для додаткових балів.

Липкі записки на дверях. Прикріпіть липкі записки до дверей і напишіть на кожній з них літери (у довільному порядку). Зробіть лінію «старт» на певній відстані від дверей (подалі для дітей старшого віку), і попросіть дитину стояти за нею з м’яким м’ячиком, мішком з бобами, іграшкою, парою згорнутих шкарпеток. Нехай тепер звідти спробують поцілити в «A», «T» тощо. Гравці з більш досконалими цілеспрямованими та орфографічними навичками можуть спробувати складати слова з літер. А для вищої складності, якщо одна з літер буде пропущеною, нехай починаються заново! Можна ввести елемент змагання, визначивши бали або кількість очок, обмежити кількість спроб тощо.

Боп на підлозі. Необхідно наклеїти липкі папірці на підлогу. Замість того, щоб прицілюватися вгору, дітям тепер доведеться кидати предмет просто на папірці на підлозі. Правила можуть бути ті ж самі, що і в грі «Липкі записки на дверях».

Кольорові кидки. Як і в попередній грі, розмістіть на підлозі кольорові шматочки будівельного паперу або килимки. І почніть кидати іграшки, шкарпетки тощо у нові цілі. Створіть власну оціночну систему, коли отримаєте 1 або 5 балів. Наприклад, завдання – кидати, стоячи на одній нозі, або вцілити всіма знаряддями лише у зелені килимки тощо.

Ловець пінг-понг кульок. Візьміть пластикові чашки та кілька кульок для пінг-понгу (або будь-який невеликий предмет, який поміститься у чашці). Діти мають кинути м’яч партнеру та спробувати його спіймати своєю чашкою. Почніть з ближчої відстані між вами і поступово збільшуйте її, роблячи крок назад. Можна грати й одному – кидати м’яч у повітря і ловити його чашкою.

Алея алігаторів. Просто розкидайте кілька «островів» або «човнів» по підлозі, використовуючи подушки, іграшки, книги тощо, а потім дозвольте дітям стрибати з одного островка на інший, не потрапляючи у «воду», де водяться голодні алігатори.

Крабова прогулянка. Навчіть дитину ходити, як краб, а потім подивіться, наскільки швидко вона зможе просуватися по кімнаті. Проведіть перегони з братами та іншими дітьми. Підвищуйте рівень складності, наприклад, дитина має тримати іграшку на голові тощо, а якщо та впаде – починай спочатку.

Перегони бавовняних кульок. Зробіть кульку з бавовни (вати). І влаштуйте перегони – ложкою необхідно переганяти кульки з однієї кімнати в іншу.

Крокет в приміщенні. Створіть власний критий крокет, використовуючи рулони туалетного або будівельного паперу. Підвищуйте складність, придумуючи активні завдання на кожен пройдений «тунель». Наприклад, як тільки м’яч пройде через тунель, необхідно зробити 15 стрибків або 2 рази збігати по якомусь маршруту.

Ланцюгова реакція. Для гри необхідні щонайменше два гравці. Перша людина починає з певного руху, чогось простого, наприклад, два стрибки, або складнішого – тримання дошки протягом 30 секунд. Наступна людина повинна повторити перший рух і додати новий. Наступна людина повторює попередні 2 рухи, додає свої. Гра продовжується, поки ланцюжок не буде розірваний (як правило, забутий). Останній, хто пам’ятатиме і повторить весь ланцюжок рухів, стає переможцем.

Картопляні перегони. Учасники мають зафіксувати картоплину між колінами, з нею пройти визначений маршрут і на фінішній лінії опустити у визначену миску або відро. Якщо картоплина впала, або якщо до неї торкаються руками, потрібно повернутися на старт і спробувати ще раз. Класна гра для великої кількості людей, коли можна розділитися на команди і проводити естафети.

Дзеркало-дзеркальце. Встаньте обличчям до дитини, тримаючи невеличку дистанцію, і починайте рухатися. Дитина має спробувати скопіювати всі ваші рухи. Підніміться і потягніться до неба. Зробіть 10 стрибків. Пробіжка на місці. Мавпячі рухи. Робіть усе весело та енергійно, і тоді вам обом буде не лише цікаво, а й швиденько спітнієте від активності. Поміняйтеся ролями та тепер копіюйте дитину. Тепер вона точно заливатиметься від сміху, і ви також.

Літак на посадку. Зробіть паперові літачки та запустіть їх. Впав? Тепер потрібно забрати їх та повернути до стартової лінії в будь-який спосіб, окрім звичайної ходи, – біг, стрибки, повзання тощо. Нехай діти самі вигадують нові рухи та будуть творчими!

Матрац-гірка. Гарний спосіб замінити дітям дитячі майданчики, коли застряли вдома. Візьміть матрац з ліжечка, підіпріть його на ліжко або до стільця, щоб створити гірку. Тепер діти можуть підніматися вгору і ковзати вниз знову і знову. Переконайтеся, що конструкція надійна і безпечна.

Практика влучності. Встановіть якісь цілі, наприклад, порожні пляшки з-під води, рулони з паперу тощо. Попросіть дітей спробувати їх збити, використовуючи іграшкові пістолети, або кидаючи в них м’які предмети. Контролюйте дистанцію від стартової лінії до об’єктів, ускладнюйте завдання, щоб діти якомога більше рухалися.

Гарних та веселих Вам ігор вдома!

З 15 по 19 листопада в ЗДО №32 (ясла-садок) «Ластівка» було проведено Тиждень толерантності.

Метою проведення було формування у дітей ціннісного ставлення до особистості людини; формування культури толерантності у підростаючого покоління; підвищення рівня виховної та профілактичної роботи на запобігання жорстокості та насильства; вироблення у дітей дошкільного віку активної життєвої позиції, здатність мати права та свободи, при цьому, не порушуючи прав і свобод інших людей.

В рамках тижня був розроблений план заходів на кожен день з метою розвивальної, профілактичної, а також просвітницької роботи  з усіма учасниками навчально-виховного процесу.

З педагогічним колективом була проведена ділова гра з елементами тренінгу «Виховання толерантності починається з педагога», мета якої у розкритті поняття «толерантність», «толерантна особистість», визначення меж своєї толерантності, розвиток своєї професійної самосвідомості.

rbt

 Батьки вихованців отримали  інформаційні листівки «Толерантність як запорука людяності»

З дітками було проведено ряд заходів: тематичний захід «Дружні діти, мов квіти». Художня творчість: спільний колаж «Віночок дружби».

Старша група «Їжачки»

 Старша група «Сонечко» . Ранкова зустріч «Хто твій справжній друг?»

Заняття- бесіда «Щоб щасливо жити треба з усіма дружити»

Художня творчість: «Дерево мирилочок». Для дітей середніх груп.

Група «Дзвіночки»

Середня група «Бджілка»

Тематичний захід: «Давайте в дружбі жити», на який завітали Котик та Мишка. Казкові герої показали діткам як треба грати, дружити, не ображати. А також намалювали спільний колаж «Сонечко». Група раннього віку «Веселі курчата».

Група «Малючок»

Тематичний захід: «Посмішка творить дива» Художня творчість: «Долоньки доброти» молодша група «Ромашка».

rbt

СЕКСУАЛЬНА БЕЗПЕКА: ЯК ВБЕРЕГТИ ДИТИНУ ВІД НАСИЛЛЯ?

У сучасному світі є багато небезпек для найуразливішої категорії суспільства – дітей. Одна з найсерйозніших, що може призвести до безлічі фізіологічних і психологічних проблемних наслідків, це сексуальне насилля. У більшості випадків діти стають жертвами такого знущання через незнання особистих кордонів та головних дій, як поводитися при зустрічі з небезпечною людиною. 

З чого почати розмову про безпеку тіла?

Дитина має бути проінформована щодо власного тіла та його кордонів.Цей процес має починатися від 2,5-3 років. На перших етапах батьки мають розказати дитині про статеві органи та як вони називаються, розказати про те, що це інтимні частині тіла і до них не можуть торкатись інші, лише батьки (бажано якщо це дівчинка, то мама, у крайніх випадках тато) та лікарі (за необхідності в присутності батьків). З трирічного віку треба привчати дитину до самостійної гігієни (щоб дитина підмивала статеві органи сама, а батьки лише контролювали цей процес). Перший етап є одним із найважливіших, адже саме він формує кордони власного тіла та безпеки.

Як сформувати у дитини розуміння власних меж?

Для цього батькам треба дотримуватися виконання лише трьох простих правил. 

1. Перед тим, як зайти до кімнати дитини, попередьте про це 

Слід стукати у двері, коли ви заходите на територію дитини. Це правило вступає в активну дію приблизно з її трирічного віку. По-перше, власним прикладом ви вчите малюка теж попереджати про появу на території інших. По-друге, ви не станете свідком незручної сцени (і не поставите дитину у ніякове становище, якщо це вже підліток). По-третє, ви даєте дитині почуття, що вона особистість і визнаєте її право на приватність. 

2. Не порушуйте особисті межі дитини 

Часто, відвідуючи друзів та родичів, або ж самі завітавши до них, ми обіймаємося та цілуємося. Здавалося б, що тут такого? Та ми це робимо добровільно і часто традиційно. Для дитини, особливо усиновленої, то може викликати стрес! Якщо маля не хоче обіймів та цілунків, а ви наполягаєте, відбувається порушення її особистого простору. В жодному випадку не примушуйте її! Завжди запитуйте про можливість обійняти чи поцілувати дитину: «Можна, я тебе обійму?/ Потримаю за руку?/ Посаджу на коліна?» Так ви вчите і її питати дозволу в інших перед будь-якою взаємодією, адже згода – це важливо. 

3. Не нормалізуйте насилля 

Діти завжди беруть приклад зі старших. І якщо в сім’ї трапилися бійки, сварки, агресія або в найгіршому випадку дитина стала мимовільним свідком ґвалтування, ви наносите неймовірної психологічної шкоди дитині. У майбутньому це може проявитися в особистісному підході до вирішення будь-яких конфліктних ситуацій шляхом подібної поведінки, засвоєної у досить юному віці. Дитина нормалізує насилля у своїй уяві, якщо це бачить наочно. 

Що ще повинні обов’язково зробити батьки, опікуни, важливі дорослі? 

1. Установлюйте довірливі стосунки з дитиною. 

2. Сформуйте в дитини правильне уявлення про можливі контакти з незнайомими людьми. 

3. Приділяйте більше уваги дитині шляхом щоденного спілкування. 

4. Будьте на боці дитини у будь-якій ситуації. 

5. Продемонструйте свою відкритість у розмовах на інтимні теми. 

Яка поведінка може вказувати на те, що дитина страждає від сексуальних домагань? 

У дітей дошкільного віку: нічні кошмари, страхи, регресивна поведінка (поява дій або вчинків, характерних для більш молодшого віку), невластиві характеру сексуальні ігри з самим собою, однолітками або іграшками, невластиві віку знання про сексуальну поведінку, безпричинні нервово-психічні розлади.

Більше інформації ви дізнаєтесь з наступних джерел:

 Відео-курс для батьків «Як навчити свою дитину захищатися»
Матеріали відеокурсу призначені лише для дорослих

Урок 1. Про сексуальне насильство над дітьми. 

https://youtu.be/0KJYrhqfBrk

Урок 2. Як дітям визначити та захистити особисті кордони. 

https://youtu.be/GIUB83IaJcw

Урок 3. Як дітям берегти та захищати своє тіло. 

https://youtu.be/cOqH6KAJ4U8

Урок 4. Як дітям відрізнити та захистити себе від «поганих» секретів.

 https://youtu.be/KUCJRHLmdII

Урок 5. Як дітям застосувати та захистити своє «Ні!» 

https://youtu.be/ar7zP5MU1fw

Урок 6. Як дітям діяти та кому довіряти, щоб себе захистити. 

https://youtu.be/XNsyqc3gQts


(TV)Мультфільм»Кіко та рука» 

https://www.youtube.com/watch?v=sCfAmRc6hzM

(book)Книга для дітей «Кіко та рука»

 https://rescentre.org.ua/images/Uploads/Files/materials_promo_dl/KikoBook.pdf

(letter)Листівка для батьків «Навчіть свою дитину правила «Тут мене не торкайся»» https://rescentre.org.ua/images/Uploads/Files/materials_promo_dl/KikoGuidelinesCarre_parents.pdf

(book)Методичний посібник «Навчіть дитину захищатися» (для роботи з дітьми (3-6 років) 

https://rescentre.org.ua/images/Uploads/Files/materials_promo_dl/navchit_dutyny_zahisty.pdf

 НОМЕРА ТЕЛЕФОНІВ, КУДИ ВИ МОЖЕТЕ ЗВЕРНУТИСЯ ЗА ДОПОМОГОЮ

 ГО «Українська асоціація фахівців з подолання наслідків психотравмуючих подій», Сумське відділення, м. Суми, вул. Кузнечна, 2. Тел. (095) 51-78-303, (098) 36-36-702

 Урядової гарячої лінії (безкоштовно): 0 800 507 309

 Для отримання безкоштовної психологічної та психотерапевтичної допомоги тел.050-6138037.

 Для отримання благодійної допомоги (речі т.і.) тел:(542) 61-00-13, (542) 61-15-60

 Для отримання психологічної, соціально-педагогічної та юридичної допомоги тел.: (0542) 60-17-33 ,                097 736 84 45 , 095 782 96 39

 *102 – загальний номер поліції

*116-123 – телефони національних гарячих ліній

*0-800-50-03-35

*Центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді

*Номери телефонів до місцевого районного, міського чи селищного центру

*Служба у справах дітей – номер телефону до місцевої служби